lördag 29 april 2017

Grattiskort som en skraplott

Idag har jag gjort ett födelsedagskort som en skraplott till barnens kusin.


En enkel framsida med Distress oxide som bakgrund och lite vattenstänk.


Grattis på födelsedagen-stämpel från Malins stämplar.
Embossat i guld.


På insidan har jag satt en bit vellum och embossat "grattis på födelsedagen" i guld.


På insidan av kortets sistasida har jag gjort en skraplott som jag chalkat in med lite distress oxide färg fär att få det att se gammalt ut och för att ta upp lite från framsidan. För att skrapa fram budskapen så gör man som på en trisslott eller liknand ;) Ta en enkrona ;)


Kortetsbaksida har samma designpapper som framsidan som sen är distressad med distress oxide. Handmade-stämpeln är min personliga från Magnolia som är embossad i guld.


Hur gör man en skrap"lott"?

Jag har skrivit ut en budskapet på vanligt kopieringspapper. Man kan välja att ha en teckning, en text, stämpel ja helt enkelt vad man vill.  Sen har jag klippt ut pappret i lämplig storlek och även ett CS i samma storlek.  Bokplasten har jag klippt 3cm större runt om så man kan vika runt kanterna ordentligt.
OBS! Viktigt att markera på baksidan vilket som är upp. så tråkigt om texten/budskapet hamnar upp och ner.

När det är inplastat har jag blandat lite diskmedel och gråsilvrig akrylfärg (viktigt att det är akrylfärg). Sen är det bara att pensla på med en mjuk och fin pensel. Tills man har täkt allt. Viktigt att det torkar mellan de olika lagren.



När det är torrt så är det klart för att skrapa :) 
Lycka till

Kram
Malin
Skälsböke 











Inga kommentarer: